Tuesday, April 28, 2015

Resepi : Cream Puff Mudah Sedap

Assalamualaikum..

Haritu aku teringin sangat kat cream puff. Tengok kawan post gambar kat Instagram, mampu meleleh ailioq aja. Pahtu kawan aku cakap dia nak buat, jadi aku kata, okay, buatlah. Tunggu punya tunggu tak jadi. Cit...

Aku pun sediakan lah bahan untuk buat. Sebelum tu cari resepi dulu. Pastu aku olah ikut sedap esofagus aku je rase dia.

Mari kita terjah untuk resepi kali ini dari dapur Kokmi.kahkahkah




Resepi Cream Puff Mudah Sedap Gebu

Bahan-bahan:


  • 100 gram unsalted butter
  • secawan/240ml air
  • 1 1/4 cawan gandum atau 140 gram
  • garam sesudu kecil
  • 3 biji telur
  • 1 sudu kecil esen vanila
Cara-cara:

  1. Panaskan oven 200 degree celcius
  2. Cairkan butter dalam air yang dipanaskan atas dapur sampai menggelegak, angkat dari dapur.
  3. Cepat-cepat masukkan tepung dan garam sambil kacau-kacau campuran butter dan air tu sampai rupanya jadi macam mashed potato.
  4. Pecahkan telur ke dalam mangkuk dan tambah esen vanila.
  5. Masukkan sikit-sikit sambil kacau adunan pakai seduk kayu/mixer.
  6. Masukkan adunan dalam piping bag
  7. Picit adunan ke atas dulang pembakar yang sudah dioles dengan butter
  8. Ambil sedikit air dalam mangkuk ke, celup jari dan calit sikit kat puncak adunan tu
  9. Ulang sampai habis
  10. Masukkan ke dalam oven suhu 170 degree selama 15-20 minit
Mula-mula jadi macam ni


Adunan tu nanti jadi camni ha...

Abaikan belakang tu bersepah..kuikui


Krim Kastad :

  • 2 cawan susu segar
  • 1 sudu besar susu pekat manis
  • 4 sudu besar gula
  • 4 sudu besar tepung kastad
  • 1 sudu kecil esen vanila
Cara-cara :

  1. Letak semua dalam kuali, dengan api kecil, kacau sampai pekat dan berkilat, dan tutup api.
  2. Tunggu sejuk dan pekat. Masukkan ke dalam piping bag
  3. Picit dalam cream puff
Sedia untuk makan.

Selamat mencuba!

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...